22.5.13

AA-kerho eli Avautumiset Allergiasta



Mun nykyinen vakiopaikka. Tuolla on juostua kolme kertaa viikossa vähän aikaa. Miksikö? Oi se on pitkä juttu.

Kaikki alkoi siitä kun eräänä päivänä (:D) ostin Garnier Minerals deodorantin. Luoja kun se oli hyvä ostos, ei mikään deodorantti pitänyt yhtä hyvin ku se. Roll-on ja spray toisensa perään. Usein kun kävin aamulla suihkussa, sheivasin ja heitin dödöt päälle. Viime talvena mulla rupes kainalot kutisee ja kuivuu, tuli ihottumaa. Kuviteltiin aika pitkään äidin kanssa että se johtu vaan talvesta, suvulla oli taipumusta atooppiseen ihottumaan. Sit rupes kutisee jalat ja kädet. Vähän vaan, en ottanut sitäkään vakavasti. Mitä nyt laitoin rasvaa ja vähentelin sheivaamista.

Yks päivä tammikuussa koulussa mun kaveri sanoi mulle että mun naama on laikukkaasti punainen. Ihmettelin ja tungin taas rasvaa, hain terkkariltakin. Sinä päivänä mä katoin itteäni kunnolla peilistä. Naama oli ihan laikukas ja punainen, kainalot melkein vereslihalla koska olin raapinut, kädet täynnä punasia arkoja läiskiä ja jalat, varsinkin polvitaipeet, ihan turvonneet, punaset ja osittain jopa veriset koska olin raapinut niin paljon. Sinä iltana mä pakotin äitin soittamaan lääkäriin.

Meni noin kolme päivää et pääsin sinne. Mulle varattu aika kesti ehkä vartin, mutta sen aikana selvis että mulle epäillään kemikaaliallergiaa, joka on hyvin todennäköisesti lähtenyt Garnier Mineralsista. Sitä ei kuitenkaan voinut siinä selvittää, mutta sain kortisonilääkityksen ja reseptin viiteen eri lääkerasvaan. Sain lähetteen HYKSin Iho- ja allergiasairaalaan, mutta mulle varattu aika osui just sille viikolle kun olin Itävallassa. Seuraava vapaa aika oli vasta toukokuussa.

No pari viikkoa sitten mä eksyin sinne lääkärille. Puhuttiin about samoista asioista kuin ekankin kanssa, mutta  tällä kertaa mun hoidot eteenpäin suunniteltiin. Menin sen lääkärinajan jälkeen normaaleihin pistotesteihin, joissa todettiin että mulla ei ole siitepöly- tai ruoka-aineallergioita. Viime viikon maanantaina alkoi epikutaanitestit.






















Karun näköistä, mutta siis perusideana on se, että selkään teipataan kahdeksi päiväksi pieniä alumiinikippoja joissa on erilaisia kemikaalien ainesosia joita testataan. Tän jälkeen teipit poistetaan ja selkään merkataan tussilla aineiden kohdat.

Tästä kahden päivän päästä on viimeinen tarkkailu, jossa viimeistään voidaan todeta allergisoivat aineet. Koko hoitoviikon aikana ei saa hikoilla tai käydä suihkussa (joten lavuaarisuihkut tuli taas tutuksi). Mulle todettiin (voimakas) yliherkkyys metyyli-/metyylikloori-isotiatsolinonille. Se on säilöntäaine, jota löytyy mm. Fairysta, Tigin hiustenhoitotuotteista ja Garnier Minerals-deodorantista.


Tänään oli mun ensimmäinen SUP-valohoito. Seisoin 3min 33sek avaruusssukkulan näköisessä laitteessa joka puhui mulle "Hoitoa on jäljellä 2 minuuttia". Valo, jota se laite siis heijastaa iholle on auringonvalon tapaista (eli se ruskettaa) ja oli siellä laitteessa ihan lämminkin. Näitä käyntejä on vielä 10-15 edessä, toivottovasti mun viimeisetkin allergiaoireet katoaa niiden mukana. Nyt mä voin taas ostaa ja käyttää kosmetiikkaa normaalisti, kunhan muistan lukea tuoteselosteet huolella. Ihanaa olla suunnilleen vapaa.


Loppuun vielä ihana tunnelmakuva tästä Suomen kauniista kesäsäästä! Nauttikaa!

SAARA

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti